Terve Median blogi

Avain suomalaisen lääkärin sielunelämään? Lääkäreille kohdennetun sisältömarkkinoinnin ABC

Torstai 13.6.2024 klo 15.23 - Terve Media markkinointi


_J3A3776.jpg



Onnistuessaan sisältömarkkinointi hyödyttää sekä markkinoijaa että viestin vastaanottajaa. Minkälainen viesti puree suomalaiseen lääkäriin?

Lääkäriportaali on tehnyt lääkäreille suunnattua sisältömarkkinointia reilut seitsemän vuotta. Näinä vuosina on käynyt selväksi, että lääkäreille kohdennettu sisältö voi olla moninaista, eikä lähdemateriaalista ole löytynyt vielä kaikkiin tilanteisiin sopivaa viisasten kiveä.

Sisällöissä on esitelty esimerkiksi uutta tieteellistä tutkimusta, kotimaiset asiantuntijat ovat kommentoineet päivittyneitä hoitosuosituksia tai kollega on antanut vinkkejä johonkin arkiseen lääkärin työtä koskettavaan toimeen. Sisältömarkkinoinnin kasvot ovat monet.

Yksi sisältömarkkinoinnin tärkeimmistä hyödyistä lääkäreille syntyy viestin muodosta. Lääkärit ovat työssään monessa asiassa englanninkielisen aineiston varassa, jolloin jo saman tutun asian läpi käyminen suomeksi voi olla arvokasta. Esimerkiksi tutkimuspapereiden pohjalta tehdyt sisältömarkkinointiartikkelit voivat olla ensimmäinen kerta, kun tulokset esitellään kliinikolle hänen äidinkielellään.

Vielä muotoa tärkeämpi on konteksti. Lääketieteellistä tutkimusta, kansainvälisiä hoitosuosituksia tai muita lääkäreille suunnatun sisältömarkkinoinnin lähdemateriaaleja on harvoin lokalisoitu suomalaisen tai edes pohjoismaiseen toimintaympäristöön.

Tässä kuvaan astuu kotimaisten haastateltavien arvo sisältömarkkinoinnissa. Sen lisäksi, että kotimainen haastateltava tuo uskottavuutta nimellään ja kasvoillaan, hän tulkkaa asian suomalaiselle terveydenhuollon ammattilaiselle ymmärrettävään muotoon.

Miten uusi tieto vertautuu kansallisiin hoitosuosituksiin? Miten korvattavuuskäytännöt vaikuttavat hoitoon? Pitääkö kirjoitella B-lausuntoa tai huomioida muita suomalaisen lääkärintyön erikoisuuksia? Näihin kysymyksiin voi vastata vain suomalainen asiantuntija.
Hyvin tehdyn sisältömarkkinoinnin ei pitäisi koskaan olla “journalismiksi naamioitua mainontaa” vaan antaa lukijalleen uusia näkökulmia ja työkaluja lääkärintyöhön. Suomeksi, suomalaiseen viitekehykseen pureksittuna – ammattilaiselta ammattilaiselle.

Haluaisitko kuulla lisää sisältömarkkinoinnin mahdollisuuksista Lääkäriportaalissa?

Olethan yhteydessä myyntitiimimme!

Avainsanat: sisältömarkkinointi, lääkäri, lääkärit