Terve Median blogi

Tiedolla johtaminen - mitä se tarkoittaa käytännössä? 

Torstai 4.10.2018 - Terve Media markkinointi


MailisOrakoski_blogi_paakuva.jpg

Tuttu tilanne  töissä: Kun kello käy viittä, hoksaat, että huomiselle pitäisi vielä rykäistä esitys johtoryhmälle. Mailis Orakoski Latua  Groupista  kertoi Terve Median digiaamiaisella, miten paniikkitilanteilta  voidaan välttyä, kun johtamisen työkaluksi otetaan tieto.  
 
Normaali työpäivä voi olla varsin sekava soppa ja loppumaton to do -lista.  Kaiken kukkuraksi huomaat työpäivän lopuksi, että myynneistä sekä myynnin ja markkinoinnin aktiiviteeteista pitäisi tehdä  esitys johtoryhmälle  huomenna ja kertoa, miten KPI:t on saavutettu.  
 
–  Olenko päivittänyt myynnin tietokannan, missä minulla olikaan taloushallinnon raportit,  mikä oli Google  Analyticsin  salasana, entä mitä ihmettä esittelin johtoryhmälle viime kerralla?  Näitä  kun alkaa keräämään, on kello pian kahdeksan  illalla, havainnollistaa Mailis Orakoski Latua Groupista.  
 
– Mitä jos tämä kaikki olisi automaattisesti kertynyt yhteen välineeseen, joka päivittyy reaaliaikaisesti ja jota myös jaetaan yrityksessä reaaliaikaisesti?  Näin organisaatiossa voitaisiin käyttää aikaa operatiivisen rutiinityön sijasta tiimien bisneksen kehittämiseen.  
 

Tieto hyötykäyttöön 

Orakoski puhui Terve Median Lääkäriportaalin  digiaamiaisella  12.9 . kaupallisten  tiimien tiedolla johtamisesta. Edellä kerrotun esimerkin kaltaisessa  tilanteessa ahdistus on taattu, mutta näin ei tarvitsisi olla.  
 
– Usein  tilanne  on se, että  ylätason  näkymä myynnin ja markkinoinnin vaikuttavuuteen puuttuu, kun jo pelkästään eri tietolähteet ovat erillään eikä dataa kerätä eikä esitetä  järjestelmällisesti. Tiedolla johtaminen on yksinkertaistettuna käytettävissä olevan tiedon tehokasta hyödyntämistä. 
 
– Tiedolla johtamisessa on tavoitteena kilpailuedun saavuttaminen, jolloin pystytään oikeasti katsomaan, mihin ollaan menossa, mitä trendejä on tulossa, miten resursseja pitäisi allokoida ja miten toimintaa voitaisiin tehostaa, Orakoski tiivistää.  
 
Latua Group toteuttaa  Madtrixin  kanssa yhteistyönä datan seurantaa kuntoon. Olennaista on heti projektin alussa tarkistaa haluttu strateginen suunta ja sen jälkeen kartoittaa, mitä dataa on syytä kerätä ja priorisoida ja mitkä ovat parhaat avainmittarit tekemiselle.  
 
– Mitä datalähteitä on, voidaanko  tieto automatisoida, kenen käyttöön data tulee, millä välineillä data visualisoidaan, millaista  dataa priorisoidaan, miten käyttöönotto tehdään ja miten data pysyy tuoreena, Orakoski  kuvaa tarpeellisia näkökohtia.  
 
Kun  kaikki datalähteet saadaan yhteen työkaluun, on tiedolla johtamisen hyöty  merkittävä.  
 
– Laadukkaampaa, faktapohjaista  päätöksentekoa, tulevaisuuden trendejä ja tehokkaampaa resurssien käyttöä, Orakoski kiteyttää. 

Avainsanat: tiedolla johtaminen, myynnin johtaminen, lääketeollisuus