Terve Median blogi

Top 3: vastuu, sopeutuvuus ja aitous - lääkemarkkinoinnin askelmerkit poikkeusoloissa

Maanantai 4.5.2020 - Terve Media markkinointi


Mitkä ovat koronakriisissä sopivat ja käyttökelpoiset tavat viestintään ja lääkemarkkinointiin? Entä mitä seuraa, kun kriisi on ohi? Kansainvälinen asiantuntijayritys listasi kolme kulmakiveä poikkeusolojen viestintään.

thumbnail_LPOR_markkinointi042020_askelmerkit_600x229.jpg

Kun yhteiskunta elää useilla saroilla kriisin arkea, on entistäkin tärkeämpää kiinnittää huomiota tapaan markkinoida ja viestiä. Terveydenhuollon ja lääketieteen viestintään keskittyvän McCann Healthin toimitusjohtaja John Cahill avaa kirjoituksessaan kolme tärkeää kulmakiveä, jotka nousevat poikkeusoloissa valokeilaan lääkemarkkinoinnissa ja terveydenhuollon viestinnässä (Medical, Marketing and Media, 15.4.2020).

1. Vastuu

Cahill painottaa, että vastuullinen herkkyys viestinnässä on nyt valttia. Kun isossa kuvassa yhteinen ja tärkein päämäärä on toimia niin, että ihmiset pysyvät terveenä, on tutkailtava tarkkaan viestinnän ja markkinoinnin vaikutuksia. Sellainen tapa tai mielikuva, jossa yritys pyrkisi jotenkin hyötymään vallitsevasta kriisistä, on haitallinen ja voi syntyä jopa vahingossa.

Siksi on tärkeää vahvistaa yrityksen roolia sellaisilla hyödyllisiä ja asianmukaisilla tiedoilla ja työkaluilla, jotka yrityksellä on tarjota avuksi asiakkaan tai sidosryhmän arkeen. Kriisiaika on mahdollisuus vahvistaa yrityksen asemaa tarpeellisena asiantuntijana juuri relevantin ja hyödyllisen tiedon ansiosta – sitä tarvitaan poikkeusoloissa.

2. Sopeutuvuus

Cahill korostaa, että koska osa terveydenhuollon alueista painii nyt mittavissa kapasiteettihaasteissa, ei kuormaa ole syytä lisätä tarpeettomasti. Sen sijaan lisätuen ohjaaminen sellaisille alueille, jossa tuen tarve on ilmeinen ja jossa yritys pystyy auttamaan, on järkevää. Esimerkkinä Cahill mainitsee krooniset sairaudet.

Digitaalisuuden hyödyntäminen on nyt avainasemassa. Konferenssien, tapahtumien, tapaamisten, koulutusten ja sisältöjen tuominen kohdennetusti online-ympäristöön on tullut jäädäkseen, vaikka Cahillin mukaan myös fyysiset tapahtumat ja kohtaamiset jatkavat suosiotaan kriisin jälkeen. Hän puhuu täsmäoppimisesta, joka tarkoittaa tiedon tarkkaa kohdentamista terveydenhuollon ammattilaisille sellaisessa muodossa, jonka ammattilainen saa nopeasti hyötykäyttöön.

3. Aitous

Kaiken ytimessä on viestinnän, markkinoinnin ja sisällön aitous. Kun yrityksen viesti on rehellinen, selkeä, vuorovaikutteinen ja läpinäkyvä, on yrityksellä kriisin aikana mahdollisuus toimia jopa aiempaa vahvemmin kumppanina ja vahvistaa näin luottamusta myös tulevaisuuteen.

Vastuu, sopeutuvuus ja aitous mielessä me lääkemarkkinoinnissa ja terveydenhuollon saralla toimivat voimme siis kriisin aikana ja sen jälkeen toimia varsin monipuolisesti. Kun haluat valjastaa digin mahdollisuudet tehokkaasti hyötykäyttöön, kerromme mielellämme lisää!

Avainsanat: Lääkemarkkinointi, korona, poikkeusolot