Terve Median blogi

Videon käyttö markkinoinnissa ja asiakaspalvelussa - 5 vinkkiä parhaisiin tuloksiin

Perjantai 17.2.2017 klo 11.15 - Kalle Viira, Hehkumarketing


videot_paakuva.jpg

Liikkuvan kuvan hyödyntäminen on ollut digitaalisen markkinoinnin sekä asiakaspalvelun trendien kärjessä jo pitkään. Teknologian kehittyminen on tuonut ratkaisut kaikkien ulottuville. Videon tehokkuus sekä hyvät kokemukset ovat jalkauttaneet kiinnostusta kaiken tasoisille yrityksille. Tässä artikkelissa kerrotaan miksi video on tärkeä työkalu kaikille alan toimijoille ja miten sitä tulisi hyödyntää.

Merkittävät ja luonnolliset kanavat kaikissa ikäryhmissä

Verkon tunnetuin videoiden jakelukanava YouTube on noussut Facebookin ohi Suomen suurimmaksi sosiaalisen median kanavaksi. YouTube on, omistajansa Googlen jälkeen myös maailman toiseksi suurin hakukone.

  • lähes 80% 15-55 -vuotiaista suomalaisista kertoo käyttävänsä YouTubea
  • 56% suomalaisista katsoo YouTubea viikottain, 21% päivittäin
  • 48% käyttäjistä oppii uutta ja hankkii tietoa YouTubesta

videopikkukuva.jpg

Huom! Videota nykyisin suosivaa Facebookia käyttää jo arviolta 60% 50-65 vuotiaista suomalaisista. YouTuben näyttökerroista sekä Googlen hakutoiminnoista yli 50% kertyy mobiililaitteista.

Ohjaa, opasta ja johdattele

Videolla voidaan vastata asiakkaan ostopolun kaikkiin vaiheisiin: tiedostamiseen, harkintaan, päätökseen ja sitouttamiseen. Tässä kuusi askelta asiakaslähtöiseen videon hyödyntämiseen.

1. Löydettävyys ja näkyvyys 

Huolehdi että videosi on oikein otsikoitu, se löytyy kanavalla oikeasta soittolistasta, sivustollasi relevantin artikkelin alta ja tarjottu ratkaisu annetaan yksiselitteisesti käyttäjälle ja hakukoneelle. Jakele videosi muissa sosiaalisen median kanavissa säännöllisesti ja ohjaa asiakkaasi opastava videomateriaalin pariin. Eri kanavien ristiin linkitys parantaa löydettävyyttä.

Oikean kohderyhmän voi tavoittaa kohdennetulla mainonnalla verkkokäyttäytymisen, ikäryhmän, sukupuolen tai alueellisen sijainnin mukaan. Jos terveystiedon hakeminen näkyy verkkokäytäytymisessä, etenkin ajankohtaisena piikkinä, on asiakas todennäköisesti etsimässä ratkaisua terveyteen liittyvään ongelmaan. Googlen uuden algoritmin myötä hakutuloksia ja verkkokäyttäytymistä voidaan hyödyntää suoraan videomarkkinoinnissa, eikä kohdennus ole enää videohakujen varassa.

Huom! Verkossa on parasta tarttua asiakkaan ongelmaan heti, jolloin asiasta kiinnostunut käyttäjä jatkaa katselua. Televisiomainosten tyyli lämmitellä ruudun äärellä oleva henkilö loppuhuipennukseen ei toimi verkossa.

2. Asiantuntemus ja oikea viesti

Kuluttaja etsii verkosta ratkaisua ongelmaan tai kartoittaa mahdollisuuksia parantaa omaa arkeaan. Rakenna sisältösi vastaamaan asiakkaan ongelmiin, älä tyrkytä tuotettasi ja palveluasi heti, vaan tunnista ongelma ja vakuuta että olet oikea tahoa ratkaisemaan sen. Näin asiantuntemuksesi voidaan tuoda vahvistamaan myös omaa verkkosivustoasi ja videosi palvelee oikeaa yleisöä.

Huom! Sisällölliset videot toimivat erinomaisesti myös maksetussa mainonnassa. Viesti kannattaa kohdentaa tarkkojen hakujen perusteella, jotta käyttäjä löytää ratkaisuja ongelmiinsa ja siirtyy näin ostopolulla eteenpäin. Hakujen ja sisältöjen kautta tuotetaan yleisesti laadukkaampaa liikennettä kuin suoran tuote- tai brändimainonnan avulla.

3. Opastava ja kannustava sisältö

Ostopolun harkintavaiheessa kuluttaja on herkkä hakemaan toista mielipidettä, joten opasta häntä eteenpäin. Kerro selkeästi mitä seuraavaksi tulee tehdä, anna yksiselitteinen ohjeistus, tarjoa syventävää sisältöä ongelman ratkaisuun. Kannusta jättämään yhteystiedot, ottamaan yhteyttä, lataamaan materiaaleja tai ainakin siirtymään relevantille verkkosivulle, jolla varmennat asiakkaan tarpeen ja saatat hänet uudelleen markkinoinnin piiriin.

Huom! Kun käyttäjä hakee “kaihileikkauksesta toipumista”, kannattaa tarjota tietoa aiheesta eikä silmälääkärin mainosta. Toipumisesta kertovasta videosta kannattaa ohjata seuraavaan sisältöön, joka voi olla esimerkiksi “mitä huomioida kaihileikkausta varatessa”. Tämän videon katsojalle tarjotaan ratkaisua, kuten “varaa heti ilmainen konsultointi” ja lähdetään muistuttamaan häntä mainoksilla.

4. Asiakaskokemus ja uudelleenmarkkinointi

Ostopolku tulisi voida suorittaa ilman häiriötekijöitä, eksymistä tai epäselvyyksiä. Sisällön skaalautuvuus mobiililaitteisiin, oikein toteutettu ja julkaistu sisältö sekä luonnollinen edistyminen ongelman ratkaisussa herättävät luottamusta. Yksikin epäselvä tai ristiriitainen viesti saa käyttäjän palaamaan alkuun ja etsimään ratkaisua muualta. Asiakas ei todennäköisesti tee ostopäätöstä heti, siksi on tärkeä että kontaktista jää jälki, jonka kautta ratkaisua tai tuotetta voidaan tarjota uudelleen kun käyttäjä palaa verkkoon.

Huom! Monikanavaisen digitaalisen markkinoinnin pahimpia kompastuskiviä on prosessin epäjohdonmukainen eteneminen. Jos tiettyä palvelua markkinoiva sisältö ohjaa yrityksen etusivulle, oletetaan että käyttäjä etsii uudelleen ratkaisua ongelmaansa omalta verkkosivulta.

5. Tekninen julkaisu ja kanavakohtainen optimointi

YouTube tarjoaa lukuisia työkaluja, joita hyödyntämällä varmistat, että kiinnostava ja opastava sisältö linkitetään omaan brändiisi, asiakas jatkaa oman kanavasi parissa eikä siirry kilpailijan videoon, jota alusta luonnollisesti tarjoaa aihepiirin ympäriltä. Pahimmillaan omalle sivustolle upotetussa videossa pyörii kilpailijan mainos. Tuota videosta omat versiot eri kanavien parhaiden toimintatapojen mukaisesti. Esimerkiksi Facebookissa tekstitykset parantavan viestin huomioarvoa merkittävästi.

Huom! Videoiden analytiikka on tärkeä seurata sopivissa sykleissä. Älä jätä videota lojumaan kanavallesi. Julkaistu video, kuten verkkosivustokaan, ei ole staattinen elementti, vaan sitä pitää optimoida tulosten kautta, saavuttaaksesi parhaan mahdollisen tuloksen. Aseta videolle selkeä tavoite ja mittarit.

Jokainen ihminen on arvokas myös verkossa

Digitaalinen sisältö palvelee aina ihmistä, kaikkine heikkouksineen. Ajattele itseäsi käyttäjänä, älä mieti minkälaisen video sinä haluat tehdä, vaan minkälaisen videon sinä verkossa kilkkaisit auki ja miksi. Missä tilanteessa itse etsisit ja tarvitsisit videota jota olet tuottamassa.

Verkossa jaeltavan videon ei tarvitse kerätä miljoonaa katselukertaa ollakseen arvokas. Videon tuottaminen on kuvaan tai tekstiin verrattuna arvokasta, panosta samassa suhteessa myös jakeluun, ettei sijoitus valu hukkaan. Monella toimialalla yksittäisen videokatselun kautta hankittu asiakas voi olla tuottoisampi kuin satatuhatta katselukertaa.

Lähteet: Google, YouTube, Reuters Institute Digital News report 2015


Kirjoittaja on YouTube-kanavan kehitykseen, tekniseen julkaisuun ja sisältömarkkinointiin erikoistuneen Hehku Marketing Oy:n Business Developer joka on toiminut sosiaalisen median markkinoinnin parissa vuodesta 2007.

Avainsanat: video, digimarkkinointi


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini