Terve Median blogi

Työntekijän hyvinvointi - vaikuttaako se liiketoimintaan?

Torstai 4.10.2018 - Terve Media markkinointi


PaiviKaresjoki_blogi_paakuva.jpg

Kun panostamme työhyvinvointiin, miten se näkyy  asiakaskokemuksessa tai  yrityksen tuloksessa vai näkyykö? Tällainen kysymys mielessä ryhtyi  Päivi Karesjoki  Avareasta  pohtimaan, miten asioita voisi tehdä eri lailla. Avareassa ryhdyttiin kokeiluluontoisesti tutkimaan työhyvinvointia uudella näkökulmalla.

Alussa oli idea ja visio, mutta ei tarkkaa tietoa siitä, mitä ja miten  tehdään.   

– Työntekijä on keskiössä. Voisimmeko tehdä jotain niin, että työntekijät ymmärtäisivät itsekin paremmin, miten oma hyvinvointi vaikuttaa työn tekemiseen, Karesjokikuvasi lähtötilannetta.  

Karesjoki  esitteli Terve Median Lääkäriportaalin digiaamiaisella 12.9.  Avarean  projektin, johon suurin osa yrityksen työntekijöistä lähti mukaan vapaaehtoisesti. Mukana hankkeessa olivat myös muun muassa  työterveystaho, eläkeyhtiökumppani ja  aktiivisuusrannekkeen valmistaja.  

Hankkeen aikana kerättiin ja analysoitiin tietoa unesta, liikunnan määrästä, aktiivisuusajasta, työajasta ja kovista mittareista kuten laskutuksesta. Tietoa kerättiin myös siitä, millä mielin työntekijät tulevat töihin. Kiinnostuksesta tutkittiin myös sään vaikutusta kokonaisuuteen. 

Hyvillä mielin töihin kiireessäkin 

Kuuden kuukauden projektin tulokset antoivat tietoa siitä, miten työntekijöiden hyvinvointi korreloi esimerkiksi myynnin lukujen kanssa. Ajantasaisen tiedon ansiosta yrityksellä on näkyvyys työhyvinvoinnin tilanteeseen, mikä mahdollistaa kohdennetut toimenpiteet työhyvinvoinnin ylläpitämiseen. Tiedon avulla voidaan myös ennakoida tilannetta ja mahdollisesti suunnitella ennaltaehkäiseviä toimia.   

– Ihmiset ovat erilaisia: yksi voi tarvita unikoulua, toinen tarvitsee tsemppiä palautumiseen. Kun löydetään joukosta samankaltaisesti käyttäytyviä, pystytään kohdentamaan oikeita toimenpiteitä juuri sille kyseiselle ryhmälle esimerkiksi työterveydessä, Karesjokikuvaili.   

Ilmeni esimerkiksi, että  Avareassa  työntekijät liikkuvat ja nukkuvat huomattavan hyvin. Kullakin työntekijällä aktiivista liikuntaa oli päivittäin yli puoli tuntia ja yöunta yli kahdeksan tuntia. 

Huomionarvoista oli, että kun työpanos kasvoi kiirejaksolla,  tulivat työntekijät kuitenkin hyvillä mielin töihin.  

Jatkoa projektille seuraa, ja iso osa työntekijöistä on jälleen vapaaehtoisesti mukana. 

– Asiantuntijoista on kova kilpailu. Kyllä yrityksissä on panostettava  siihen, miten asiantuntijat saadaan pidettyä talossa ja kuinka saadaan uusia työntekijöitä. Mieluummin pidetään porukka terveenä niin, ettei tarvitse hoitaa sairaita,  Karesjoki summasi. 

Avainsanat: Hyvinvointi, mitattavuus


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini

Lähettääksesi kommentin sinun tulee kirjoittaa alla oleva merkkijono kenttään