Terve Median blogi

Mikä ihmeen data-analytiikka? Näin saat lisää suorituskykyä markkinointiin

Torstai 4.10.2018


JarkkoKerkola_blogi_paakuva.jpg

Kuinka markkinoinnin vaikuttavuutta liiketoimintaan pystytään mittaamaan? Terve Median Lääkäriportaalin digiaamiaisella data-analytiikan suorituskyvystä oli kertomassa Jarkko Kerkola Madtrixista. 

Miten markkinoinnin data-analytiikka auttaa konkreettisesti liiketoiminnan kehittämisessä ja miten kohdeyleisö tavoitetaan entistä tehokkaammin? Muun muassa näitä kysymyksiä pohti toimitusjohtaja Jarkko Kerkola Madtrixista puheenvuorossaan Lääkäriportaalin digiaamiaisella 12.9. 

– Data-analytiikan avulla pystytään ymmärtämään, miten koko putki markkinoinnista liikevaihtoon toimii ja miten vallitseva toimintaympäristö vaikuttaa tuotto-odotuksiin. Tätä kontekstia kutsumme markkinoinnin suorituskyvyn analytiikaksi. Yksittäisiä käyttötapauksia on useita: esimerkiksi, miten yksittäinen kampanja tuo euroja tuoteryhmälle tai brändille, hän pohjusti. 

Kerkola painotti, että keskeistä on erottaa analytiikan ja raportoinnin ero. Kun raportoinnissa katsotaan raportin muodossa taaksepäin, mitä tehtiin, korostaa analytiikka syy- ja seuraussuhteita.  

– Analytiikassa haetaan korrelaatioita ja syy-seuraussuhteita toimintojen ja lopputulosten välillä. Silloin ymmärretään konkreettisesti paremmin, mihin raha kannattaa investoida ja millä suhdeluvuilla se tuo investoinnin euroina ulos, Kerkola havainnollisti. 

Tämä mahdollistaa sen, että markkinointi alkaa vaikuttaa organisaatiossa myös alhaalta ylöspäin  tuomalla näkemystä yrityksen strategiapöytään. 

Tiedot automaattisesti saatavilla 

Tärkeä näkökulma on, miten data on jatkuvasti saatavilla.  

– Käyttämällä fiksuja platformeja data on jatkuvasti reaaliajassa saatavilla, jolloin päästään pois exeleistä ja powerpointeista. Välttämättä kuukausittain tehtävä raportointi ei ole enää se paras tapa tehdä nopeita, ketteriä päätöksiä ja reagoida muuttuviin markkinatilanteisiin, Kerkola pohti. 

Markkinoinnin suorituskyvyn analytiikassa datan kerääminen jakautuu karkeasti markkinoinnin dataan, myynnin ja laskutuksen dataan, toimialan kilpailijadataan ja asiakaskokemuksen dataan.  

– Kaikki tämä on mahdollista täysin automaattisesti, ja automatisoitu platform sopivilla visualisoinneilla antaa mahdollisuuden päästä tietoihin käsiksi milloin ja mistä tahansa. 

Avainsanat: Analytiikka, mitattavuus, data-analytiikka, markkinointi


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini

Lähettääksesi kommentin sinun tulee kirjoittaa alla oleva merkkijono kenttään